Lieve klanten,
Een half jaar geleden heb ik voor Sweet Jewellery het gratis retourneren geïntroduceerd. Een service voor jou als klant waar ik heel erg trots op ben. Maar hoe graag ik ook zou willen zeggen dat het een groot succes is, is dit helaas niet het geval. Het is lastig toegeven en ik heb het daarom ook een aantal maanden geprobeerd te onderdrukken. Maar het lukt niet meer. Afgelopen week hebben we de begroting opgemaakt van de afgelopen 6 maanden. Daaruit is gebleken dat het gratis retourneren mij het afgelopen half jaar 40.000 duizend euro heeft gekost. Dat is een hoop geld. Maar echt een heleboel geld voor een klein bedrijf.
Daar bovenop komen dan nog de kosten van klanten die ‘misbruik’ maken van het gratis retourneren. Ze bestellen standaard 2 items zodat ze geen verzendkosten hoeven te betalen en sturen 1 item de dag erna gratis weer terug. Wij betalen voor het verzenden + inpakken van een bestelling €6.99 en voor het retour laten sturen €5.65. Dit houdt in dat zo’n ‘misbruik’ mij €12.64 kost. En dan heb ik het nog niet over de personeelskosten en het inkopen van meer voorraad.
Hierdoor heb ik helaas de keuze moeten maken om het gratis retourneren stop te zetten. Een beslissing die ik ontzettend moeilijk vond, maar zeer hard nodig was. Want de keuze om gratis retourneren te introduceren heeft mij én Sweet Jewellery bijna de kop gekost. Ik wilde zo graag meegaan in de stroming van de grote bedrijven. En ik wilde gehoor geven aan de onvoldoendes die we via Kiyoh binnenkregen. Want namelijk alle onvoldoendes gingen over het niet gratis kunnen retourneren.
Voelt dit als falen? Nee! Ben ik verdrietig? Ja! Want het laatste dat ik wil is door deze beslissing klanten verliezen. Ik hoop dat jullie begrip hebben voor bovenstaande. Maar ik begrijp het ook als je het onzin vindt. Laat mij dit dan even persoonlijk weten i.p.v. me publiekelijk ten schande te maken!
Liefs, Willemijn